Interzis

1990 LP - Electrecord 
ST-EDE-3765

Scos imediat după revoluție. O culegere haioasă de nebunii anticomuniste, înregistrate telles quelles pentru a reda atmosfera. Cum înregistrările sînt de pe vremea... mă întreb cum de nu-i era frică. Cel puțin "Mie mi-e somn" e mai mult decît direct, numai că nu-i spune pe nume lui Nea Nicu !
Probabil cel mai cunoscut album Andrieș.
Hocus Pocus va urma aceeași direcție haioasă, mai tîrziu, iar Texterioare va relua o parte din piese, ca să sune așa cum le vrem cu toții...
S-a avut în vedere și includerea piesei "Haiducul ca transformant", apărută ulterior pe Hocus Pocus
A fost cel mai bine vîndut disc Electrecord al anului 1990 ! (e și o poză în secțiunea Foto, cu premiul).
Albumul a fost reeditat remasterizat în 2004 pe colectia 50-30-20.


Listă piese (LP):
  1. Mihai, cîți copii îmi dai ? 2.59
  2. Blues-ul generalului Pacepa 3.15
  3. Blues paranoic 0.56
  4. Blues-ul magazinului 1.58
  5. 9 meșteri mari, cu Vasile 10 1.44
  6. Dragă Șeherazada 3.10
  7. Blues de sezon 1.43
  8. Împăratul Roșu 2.58
  9. Am pneumonie 2.34
  10. Mă doare măseaua 2.22
  11. Ce oraș frumos ! 1.50
  12. Mie mi-e somn 2.34
  13. Am întrebat un milițian 2.54
  14. Dracula blues 2.01
  15. La Telejurnal 1.01
  16. La Rovine 2.43

LP față

LP verso


Muzică, versuri, chitară, voce - Alexandru Andrieș
Înregistrări recondiționate la studioul Tomis București ian 1990
Redactor muzical: Romeo Vanica
Maestru de sunet: Theodor Negrescu
Benzile originale după care s-a realizat acest disc ne-au fost puse la dispoziție cu multă amabilitate de către domnul Alexandru Andrieș. Îi mulțumim pe această cale - Casa de discuri Electrecord.
Caricatura de pe copertă a fost expusă în cadrul Salonului Internațional al Umorului - Montreal, Canada în 1982 și publicată în catalogul expoziției.
Grafica: Alexandru Andrieș

S-ar putea să știți: m-am născut la Brașov în 13 oct 1954 și la un moment dat - mai în joacă mai în serios - m-am apucat să scriu cîntece. Cele despre care vreau să vă povestesc acum sînt făcute între 1976 și 1982, însă n-au fost difuzate pînă în prezent nici la radio, nici la televiziune, și nici pe disc n-au putut să apară. Eu însă le-am cîntat - la început așa, la cîțiva prieteni - să văd care le e părerea, apoi mai des sau mai rar, în concerte. Poate că le-ați și auzit la Brașov, la Sibiu, la Cluj, la Timișoara, la Costinești, la Bistrița, la Deva, la Petroșani, la Buzău. Cel mai des le-au auzit cei de la Club A, pentru că aici, în clubul studenților de la Arhitectură am cîntat prima oară în public (în 1974) - și iată că au trecut aproape 16 ani de cînd studenții-arhitecți mă tot invită, cu încăpățînare, să le cînt.

Sigur, aș fi putut să intru în studio și să înregistrez aceste cîntece ca la carte. Eu însă am preferat să folosesc benzile mele vechi, cu toate dezavantajele tehnice (și nu numai tehnice !) pe care le au; pe celălalt taler stau autenticitatea și valoarea lor de document, contrabalansînd zgomotele sau notele false. O să auziți de asemenea, acolo unde înregistrările au fost făcute în concert, reacția publicului - mai adevărată decît 1000 de telejurnale la un loc, pentru că tot ce se întîmplă pe acest disc vine dinainte de 22 decembrie 1989.

Primul meu contact cu un studio muzical a fost în 1978, cînd am înregistrat MIHAI, CÎȚI COPII ÎMI DAI ? (mono), o piesă făcută special pentru un filmuleț. Studioul era T6, în Radio, și m-au ajutat prietenii mei Iulian Vrabete, Relu Bițulescu, Eduard Bălașa și Dan Bruker - pe atunci formația "Basorelief".

BLUES-UL GENERALULUI PACEPA (mono) e un cîntec compus în 1978, înregistrarea e din 1980, de la Festivalul de Jazz de la Sibiu. Lîngă mine, formația "Basorelief" cu Alexandru "Sașka" Ianos la vioară. Dacă Florian Lungu nu s-ar fi rătăcit într-o zi prin subsolurile Casei de Cultură a Studenților din București, (unde eu tocmai le cîntam prietenilor din formația "Basorelief" ce-am mai făcut în ultima vreme), poate că n-aș fi ajuns niciodată pe scenă; asta ca să știți cine-i de vină !

BLUES PARANOIC, BLUESUL MAGAZINULUI, NOUĂ MEȘTERI MARI, CU VASILE ZECE (mono) sînt înregistrări din Timișoara, făcute la un concert din 1985 sau 1986, nu mai știu exact. Țin minte doar că ghitara era a lui Ilie Stepan (un "Fender" adevărat  !) și că sala de la Casa Studenților era arhiplină, un lucru la care nu mă așteptam de nici un fel.

DRAGĂ ȘEHERAZADA (stereo) e o glumă scrisă în 1980, pe care Mihai Farcaș (tobe) și Mircea Marcovici (bass) au ținut neapărat s-o cîntăm la Festivalul de Jazz de la Sibiu în 1984. Ghitara la care cîntam era a lui Mircea Baniciu (zău că da !) și țin minte că în 1986, după un concert la "Teatrul Mic", Dinu Săraru m-a chemat la el și mi-a pus în vedere că, dacă nu vreau să ajung la Baia Mare, să uit imediat că am scris acest cîntec ! Din fericire, cu memoria încă stau bine...

BLUES DE SEZON (stereo), tot Festivalul de Jazz de la Sibiu (de data asta în 1983), tot Mihai Farcaș (de data asta la pian și muzicuță), tot o înregistrare din concert - iar ghitara, tot împrumutată.

ÎMPĂRATUL ROȘU (mono) - o magnifică "odă" captată pe bandă magnetică în studioul T6 din Radio, prin bunăvoința lui Alexandru Pârlea (om cu nervii de oțel); Iulian Vrabete cînta la bass și la trianglu, iar la tubă și la trompetă nu mai țin minte... parcă Ștefan Mîntulescu și Călin Irimescu (glumă !) Oricum, asta se întîmpla în 1981.

AM PNEUMONIE, MĂ DOARE MĂSEAUA, CE ORAȘ FRUMOS, MIE MI-E SOMN și AM ÎNTREBAT UN MILIȚIAN (stereo) sînt toate dintr-un concert din 1983, ținut la Costinești în cadrul Galelor de jazz. Grupul vocal pe care o să-l auziți spre final este alcătuit din trei voci "unice": Maria Ioana Mîntulescu (care, de studiat, a studiat pianul), Costel Marian Boangiu (care, de studiat, a studiat vioara) și Dan Prodan (un "as" al violei). Din păcate, le venea să rîdă - cum să cînte în același timp ?!

DRACULA BLUES (mono) e un cîntec compus în 1977, dar înregistrarea de aici a fost făcută în Costinești, la Radiovacanța, în vara anului 1988, la insistențele lui Andrei Partoș; și el, ca și mine, s-a născut în Brașov - și să nu credeți că asta e tot ce avem în comun...

În sfîrșit, LA TELEJURNAL și LA ROVINE (stereo) sînt două piese foarte vechi (din 1980 și, respectiv, 1976), finisate în studioul Tomis al Electrecord în 1989. Mai exact, negativul cîntecului "La Rovine" a fost făcut de formația "Post Scriptum" în 1984, în studioul muzical al Televiziunii, avîndu-l ca maestru de sunet pe Paul Enigărescu, iar vocile au fost suprapuse la Electrecord în studioul Tomis, cu ocazia înregistrării discului Trei oglinzi în 1989. Tot aici, și tot profitînd de rezistența urechilor domnului Theodor Negrescu, am înregistrat împreună cu Maria Ioana Mîntulescu (posesoarea unei voci atît de aparte), cîntecul "La Telejurnal". Mulțumesc, Ștefana Lapteș, pentru semnalul muzical al Telejurnalului !

Și pentru că tot sîntem la mulțumiri, dați-mi voie să mulțumesc acum tuturor celor care, de 15 ani încoace, m-au ajutat să fiu așa cum sînt, și au ținut morțiș, într-un fel sau altul, să nu renunț la cîntat: Octavian Tăbăcaru, Mircea Gherman, Mircea Soare, Radu Călărașu, Mihail Lupoi, Viorel Florea, Adriana Ausch, Luminița Creangă, Adrian Grigoriu, Anton Solomon, Adrian Sîrbu, Mac Popescu, Călin Irimescu, Dini Lupașcu, Cornel Iofcea, Dan Macavei, Doru Doican, Maria-Ioana și Ștefan Mîntulescu, Cristian Ivănescu, Delia Pavlovici, Ileana Popovici, Victor Prunaru, Mădălina și Nicolae Melinescu, Dan Jelescu, Paul Enigărescu, Alexandru Pârlea, Răzvan Bâznoșan, Florian Lungu, Iosif Viehmann, Mircea Marcovici, Mihai Farcaș, Tiberiu Ladner, Doru Apreotesei, Anton Kuhn, Dan Ionescu, Mihai Constantin, Attila Weinberger, Paul Csucsi, Ilie Stepan, Bujor Hariga, Garbis Dedeian, Iulian Vrabete, Aurel Bițulescu, Nicu Alifantis, Aurel Mitran, Dan Mîndrilă, Dan Andrei Aldea, Johnny Răducanu, Dan Grigore, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Marcel Iureș, Vasile Sirli, Daniela-Caraman Fotea, Romeo Vanica, Mircea Ștefănescu, Viorel Cosma, Dumitru Capoianu, Ion Rebedeu, Andrei Partoș, Paul Nanca, Sânziana Pop, Artur Silvestri, Cezar Ivănescu, Ioan Albescu, Lucian Hanu, Stelian Tănase.

Mii de mulțumiri Casei de discuri Electrecord, singura instituție care și-a asumat răspunderea editării cîntecelor mele (începînd cu discul Interioare în 1984), singura instituție care a editat, în 1987, pe caseta originală Rock'n'Roll un așa-zis cîntec nedifuzabil : "Ce oraș frumos" - redactor muzical Romeo Vanica.

Mii de mulțumiri Bibliotecii Americane și Ambasadei Marii Britanii la București pentru ajutorul dat cu atîta generozitate în ultimii ani, pentru contactele muzicale pe care m-au ajutat să le stabilesc în Statele Unite și respectiv în Anglia.

Și, bineînțeles, mulțumesc părinților și bunicilor mei pentru felul în care m-au crescut și m-au educat, și vă mulțumesc vouă, prietenilor cunoscuți și necunoscuți, tuturor celor care ați venit la concerte și mi-ați fredonat cîntecele, făcîndu-mă puternic și tînăr, prin puterea și tinerețea voastră.

13 ianuarie 1990
ALEXANDRU ANDRIEȘ