Interioare

1984 LP - Electrecord 
ST-EDE-2512

Primul și probabil cel mai cunoscut și apreciat album Andrieș.
La înregistrare au fost luate în vedere și piesele "Balaurul verde", "Orașul", "Ioanei îi plac acordurile mici", "A fost o explozie" (vezi Așteptînd-o pe Maria pentru texte), însă nu au fost puse pe vreun suport destinat publicului la momentul respectiv ("Orașul" apare ca "Am văzut un om" pe Vecinele mele 1,2,3, iar "Balaurul verde" are două versiuni apărute peste 11 ani pe Hocus Pocus și pe Balaurul verde). "Ioanei îi plac acordurile mici" apare pe 50-30-20.
Șoricelul își face apariția, o apariție firavă, ameliorată pe versiunea în engleză... 
Prima piesă înregistrată a fost, evident, "Poveste mică"... Ar fi și o anecdotă aici, piesa e așa de scurtă și se termină așa brusc încît Theodor Negrescu, inginerul de sunet, îi tot punea să o ia de la cap, crezînd că au greșit...
Pentru "Parcul" și "Ce albaștri sînt" am și clipuri, la secțiunea Bunătăți. Un fel de cronică aici (secțiunea Presa).
Albumul a fost reeditat remasterizat în 2004 pe colectia 50-30-20.


Listă piese (LP):
  1. Ea va veni 3.13
  2. Ochi de ciocolată 2.07
  3. Parcul 2.47
  4. Ce albaștri sînt 2.59
  5. Lenea de după amiază 2.37
  6. Am două umbrele 3.09
  7. Unde te duci, frumoasă fată ? 1.31
  8. Poveste mică 1.07
  9. Ochii tăi 2.29
  10. Fluture pe perdea 2.07
  11. Regina nopții 1.39
  12. Nu-l dau pe azi pentru mîine 4.32
  13. Fără griji 2.32
  14. Azi ninge tare, draga mea 1.45
  15. Asta-i ușa 2.22

LP față

LP verso


Mircea Marcovici - bass
Mihai Farcaș - baterie, percuție
Mircea Baniciu - voce la 3,13
Garbis Dedeian - saxofon la 3,13 clarinet la 5
Maria Ioana Mîntulescu - celestă, pian, voce la 1,3,4,5,9,10,13
Alexandru Andrieș - voce, chitară, muzicuță, pian, sintetizator
Solo muzicuță la 2 - Mihai Farcaș
Versuri, muzică și orchestrații - Alexandru Andrieș
Redactor muzical - Ștefan Cărăpănceanu
Maestru de sunet - Theodor Negrescu
Transpunere pe disc - Remus Stoica
Grafica - Alexandru Andrieș

Bravo !
O atare exclamație se naște involuntar pe buze, exteriorizînd nedisimulata admirație a aceluia care va fi parcurs, nu fără crescîndă surprindere, cele 15 "interioare" de suflet ale lui Alexandru Andrieș - altfel spus, un micro-univers de candoare și sensibilitate, penetrat de subtilele unde ale metaforei...
Aidoma unui caleidoscop ce face să scintileze în mirifice policromii cîteva simple boabe de sticlă colorată, aceste artizanale șlefuiri cu luciri diamantine și prefirări de filigran vin să dezvăluie muguri de idei, de trăiri, de imagini înnobilînd banalul, obișnuitul cotidian, conferindu-i un semnificant, un tîlc anume.
Nu este pentru prima dată cînd un arhitect vădește relevante înclinații artistice, mai ales în teritoriile sunetului - de amintit în acest sens (ca să ne referim numai la nume înscrise pe genericele unor discuri Electrecord din ultima vreme) Marius Popp, Costin Petrescu, Iulian Vrabete, reprezentînd tot atîtea temperamente, vîrste și preocupări muzicale pertinente... Dar spre deosebire de aceștia menționați, cel care pînă mai ieri student este astăzi arhitect, se manifestă într-un perimetru expresiv aparte, vibrațiile sale survolînd dezinvolt arii stilistice mai puțin explorate în peisajul nostru muzical. Ar fi dificil a-i circumscrie creațiile unui unic gen, întrucît ele acoperă o diversitate de specii sonore de la folk-blues, baladă și song la bossa-nova, un evantai de ritmuri, tempo-uri, tipuri melodice și înveșmîntări timbrale spre întruchiparea muzicală a unor variate formule de agregare poetică: la un pol, irizații de tremurătoare gingășie - la celălalt, virulența satirică a versului acid !
Dincolo de această pluralitate lexicală a mijloacelor exprimării, ceea ce atrage, farmecă, subjugă în cîntecele lui Andrieș (și nu avem în vedere doar prezentele secvențe ci zecile, sutele de piese interpretate prin ani în fața publicului tînăr pe scene de club, în concerte și festivaluri) sînt apreciabila franchețe, firescul, cursivitatea necontrafăcută; lirismul sincer și nou, rod al sensibilității asociate în chip fericit cu inteligența și bunul gust, cu simțul... arhitectonic al proporțiilor; nota de intimitate comunicativă a expresiei invitîndu-l fără echivoc pe auditor să se identifice cu "interioarele" simțirii artistului.
Dacă semnatarul acestor rînduri ar da curs tentației de a descifra infrastructurile acestor miniaturale poeme sonore, ar însemna să-l priveze pe ascultător de satisfacția propriilor revelații... Astfel că mă voi mulțumi să evidențiez, pe lîngă nonconformismul, prospețimea versurilor, pe lîngă sugestivitatea rimelor, calitatea muzicală evidentă a realizărilor discului, sesizabilă în autenticul inspirației, în insolitul caligrafiilor melodice de tentă modală, simple dar deosebit de eficiente, ocolind cu bună știință locurile comune de limbaj; traiecte de sunete ce apar valorificate odată în plus de o infailibilă instituție armonică și deopotrivă de o cromatică extinsă, vie, luxuriantă a sonorităților, în aranjamente semnate - spre lauda sa - de autorul însuși.
Este meritul casei Electrecord de a recunoaște și legitima astfel, printr-un set de înregistrări memorate pe disc, popularitatea de veritabil trubadur modern dobîndită pînă acum doar scenic de Alexandru Andrieș în rîndurile largi ale tinerilor melomani.

FLORIAN LUNGU