Alexandru Andrieș - "Acasă"

 

  1. Te rog, te rog, te rog 

  2. Fara prieteni 

  3. Minciuni frumoase 

  4. Cantec scurt 

  5. Nisip, soare, valuri mici 

  6. Nici o zi fara MTV 

  7. Tu

  8. Elena din Troia

  9. Barbatii ei preferati 

  10. Acasa 

  11. Toti suntem putin nebuni 

  12. Jurnal de razboi 

  13. Ironic 

  14. 50% zambet, 50% fum

  15. Aglomeratie 

 

Data lansării : 29 noiembrie 1996 

Albumul "Acasă" a fost scris în cea mai mare parte în perioada ianuarie - februarie 1996, perioadă în care eu am fost în vacanţă la mătuşa mea care locuieşte în Miami şi lumea s-ar putea gândi de aici că "Acasă "înseamnă gândul meu acasă către România sau că "Acasă "pentru mine e Miami, cum a întrebat Andrei Partoş când a aflat lucrul ăsta. Nici pe departe !

Albumul a început ca un fel de variantă de portret al unei persoane: un album pictural . Aşa cum un pictor când se hotărăşte la un model face foarte multe schiţe şi foarte multe variante , majoritatea cântecelor acestui disc asta sunt: portrete din diverse puncte de vedere ale aceleiaşi persoane . Sigur că după ce am scris mai multe cântece, în jur de 20, şi am venit cu ele acasă, Maria Ioana Mântulescu (care este cenzorul meu oficial şi singurul de la care accept cenzura , de altfel ) a ales piesele care i s-au părut ei că sunt demne de un album în adevăratul sens al cuvântului şi am mai făcut câteva piese care au legat acest material într-un tot unitar.Un caz special îl constituie chiar piesa "Acasă " care e o piesă ce fusese compusă cu 2 ani înainte, dar pentru care nu găsisem încă haina muzicală potrivită. Am cântat-o prima dată acum un an la Centrul Cultural Maghiar din Bucureşti, într-un concert special ( fiind invitatul lor ) şi a fost singura dată când am cântat în public această piesă pentru că nici nu eram mulţumit de forma ei la vremea respectivă, nici nu eram hotărât cum ar trebui ea să arate pe o imprimare, între timp s-au schimbat versurile la o strofă (total, aş putea spune) şi şi-a găsit şi haina . Cam asta e istoria in mare a albumului .

" Te rog, te rog, te rog " este o piesă care din punctul meu de vedere combină puţin aerul lui Paul Simon cu ceva din Joni Mitchell . Ceva din Joni Mitchell oricum se regăseşte tot timpul pe acest album , pentru că am folosit stilul de bas, sunetul de bas foarte apropiat de Jaco Pastorius . Ea a lucrat ani de zile cu Jaco Pastorius şi lui Eugen Tegu i-a plăcut foarte mult lucrul ăsta şi a marşat sută la sută pe idee, şi a ieşit foarte bine ! A ajutat la asta şi Tudy Zaharescu care este un excelent muzician şi cu dantelele lui ritmice a scos din obişnuit toate imprimările acestui disc.Ca piesă este o piesă în care, ce să vă spun?... Cineva se gândeşte la persoana care îi place şi o roagă să vină o dată ! (dacă ar fi să fac aşa, un fel de rezumat) , " Te rog, te rog, te rog, "este o rugăminte care apare la diverse momente ale zilei, de dimineaţa până seara, încontinuu ......
Totdeauna când am aşezat piesele împreună cu Ioana, ne-am gândit că prima piesă trebuie să fie o piesă care să te introducă în atmosfera albumului şi să nu fie neapărat pe sistemul "prima piesă hit-ul absolut al albumului şi după aceea totul să fie mai jos ca nivel ", pentru că nu cred că este în regulă. In general, când facem un album ne gândim la album ca la o călătorie . Ea tine oricum o durată, e chiar o călătorie muzicală, începe la un moment dat şi se termină după aproape o oră în cazul albumului "Acasă". Şi atunci e normal să îţi introduci invitatul încet - încet într-o lume specială, nu chiar muzeu, nu chiar lume naturală, sigur, o lume muzicală. Şi " Te rog, te rog " ar fi uşa care se deschide către acest album, din punctul nostru de vedere....

"Fără prieteni"este un vals, un vals cu o aparentă tentă pop, dar care este influenţat ca manieră de compoziţie de Michael Franks, un cantautor american care mie îmi place foarte tare. Am încercat în acest vals să fac în limba română ceea ce e foarte uşor în engleză : în engleză , limba se pretează la folosirea vocalelor pe note diferite pentru că poţi să lungeşti cuvintele, în română e destul de greu.Şi atunci mi-am pus singur obstacolul ăsta în faţă ca să văd dacă pot să îl rezolv sau nu , şi cred că a ieşit bine. Este o altă schiţă pentru portretul despre care am vorbit până acum. Şi prima, şi a doua piesă sunt piese-portret, ca de altfel şi a treia piesă..... care este din acest punct de vedere un portret uşor maliţios faţă de tandreţea şi fineţea care caracterizează piesa " Fără prieteni "....

" Minciuni frumoase "e o piesă care a fost inspirată ( deşi nu sună deloc a funky si a muzică neagră sută la sută ) de sunetul lui Maceo Parker (un saxofonist care l-a ajutat foarte mult pe James Brown, ani de zile i-a făcut orchestraţiile şi cel puţin jumătate din "vina" stilului respectiv îi aparţine) . în acelaşi timp am apelat la un sunet ai unei formaţii care mie nu mi-a plăcut niciodată (asta nu înseamnă că ea nu e o formaţie foarte bună şi nu a rămas în istoria muzicii acestui sfârşit de secol) : The Doors ("Uşile"). Mie nu mi-a plăcut niciodată formaţia asta: a fost prea puţin cizelată din punctul meu de vedere, însă m-a atras întotdeauna balansul foarte interesant între orgă şi restul trupei, iar în piesa asta am încercat să aduc ceva din sunetul " The Doors " peste tipul de scriere specific lui Maceo Parker, dincolo de intenţiile mele "epice", de a povesti puţin ironic şi puţin ambiţios despre aceeaşi persoană care este "modelul" folosit de "pictor" în acest disc. Ar trebui să spun, poate, despre disc ( asta probabil va fi o surpriză pentru cei care sunt obişnuiţi cu cântecele mele ) că, din punct de vedere sonor cred că este un pas puţin în altă direcţie , este un disc care merge către jazz- rock . Şi pentru prietenii mei a fost o surpriză, dar ei au fost mulţumiţi!....

"Cântec scurt" a fost un cântec compus special pentru disc, pentru a face această lentă trecere în călătorie. Este un cântec scurt, aşa cum îi spune şi numele: are puţin sub 2 minute.El încearcă să ne arate cât de fragile sunt relaţiile între oameni în general şi în special între prieteni , între orice fel de persoane care încep să aibă de-a face unele cu altele, cât de mult se schimbă fiecare de la o zi la alta şi cât de mult distruge asta orice echilibru iniţial, oricât de tare vrem şi încercăm să-l păstrăm....

"Nisip, soare, valuri mici ". Piesa asta ca idee a plecat de la Sting şi de ia Police: am plecat de la un riff de bas care este sută la sută Sting şi Police, şi am încercat să demonstrez că nu are importantă de la ce pleci, dacă ai ceva de spus şi ai punctul tău de vedere: poţi oricând să pleci de la un cântec făcut de altcineva şi să-l foloseşti ca citat sau ca pretext pentru a face altceva . Este un procedeu frecvent folosit în literatură, unde foarte multe romane pleacă de la nişte idei din alte romane sau din nişte opere literare anterioare. Asta am încercat eu să fac aici : dincoio de faptul că e tot portretul despre care am discutat la început, am plecat de la un riff sută la sută Sting şi am dus piesa în altă zonă. Este poate cea mai " jazz " dintre piesele acestui album şi are o atmosferă atât de specială încât nici nu pot să vorbesc despre ea . Ideea textului mi-a venit pe când eram în Ianuarie la Miami, unde sunt 28 de grade şi acolo era soare, valuri , când aici era zăpadă, de acolo a plecat ideea titlului si atmosfera piesei.

" Nici o zi fără MTV " care este după părerea mai multor prieteni care au ascultat materialul , piesa care are şanse să devină cu adevărat hit , este tot un portret al acestei persoane, dar în acelaşi timp este si constatarea mea în legătură cu ce se întâmplă cu generaţiile noi care sunt bombardate de genul acesta de posturi , ( nu neapărat MTV-ul , am ales MTV pentru că el este cel mai cunoscut şi îl ştie toată lumea ) şi tendinţa lor de a rămâne ia suprafaţa informaţiei din cauza avalanşei de informaţii .Sigur că e foarte greu în această mulţime de lucruri pe care le aflăm să ne alegem cu ceva şi să intrăm în profunzime, şi e mult mai comod să rămâi la simplul nivel de receptor pasiv, să înghiţi ce-ţi trebuie şi cu asta basta. "Nici o zi fără MTV" este un cântec de atitudine, în acelaşi timp rămânând un "cântec-portret" şi care, ca sunet, este o combinaţie de contratimpuri specifice jazz- rock-ului cu Hendrix , o să vedeţi cum chitara solo , făcută de George Baicea, este o reverenţă făcută către marele Jimi.

" Tu " este un fel de contrast cromatic şi este aşezată intenţionat imediat după " Nici o zi fără MTV " care este o piesă foarte ritmată. Este o piesă surpriză, este o piesă la care solistă este Maria Ioana Mântulescu, si care ţine de genul de muzică specific zonei americane. Poate cea mai binecunoscută reprezentantă a stilului ăsta de combinaţie dintre jazz, pop şi rock este Roberta Flack . Poate aţi ascultat discul ei care a fost scos acum 1 an şi jumătate , mi se pare, şi se cheamă chiar "Roberta". Ei, este un disc în care combinaţia asta de jazz , pop şi rock de foarte bun gust ajunge la o cotă fantastică de calitate. Am încercat si noi să aducem puţin din atmosfera asta pentru că ne-a plăcut foarte tare când am ascultat discul "Roberta"...

"Elena din Troia "este o glumă , pornind din titlu. Este un cântec despre buric şi sigur că iniţial se chema " Cântec despre buric " . Este tot portret, evident. Cântecul este puţin mai vechi, este scris în ianuarie. E conceput pe structură de blues, iar aici George s-a simţit acasă, pentru că a putut să scoată puţin pălăria şi către idolul lui, care este Stevie Ray Vaughan. Structura de blues a fost alterată evident, şi ca armonie şi ca formă. Maria Ioana Mântulescu susţine de exemplu că este piesa cea mai interesantă, din punct de vedere muzical, dar care are cele mai mici şanse să placă publicului.din cauza formei speciale care nu s-a păstrat pe tiparul clasic de blues, şt din cauza textului, ( unul din lucrurile pe care eu nu le-am neglijat niciodată). Mi se pare o prostie să faci un cântec fără nici o idee: la mine textul a avut întotdeauna importanţă . Eu cred că dacă faci muzică cu text, textul e la fel de important ca şi melodia,ba chiar de multe ori muzica este mai mult un vehicul si o haină pentru ca aceste texte să ajungă acolo unde trebuie, în sufletul ascultătorului. Maria Ioana Mântulescu spune că în cântecul acesta e puţin prea mult, prea multă informaţie. Eu nu sunt de-acord cu ea şi chiar sunt curios!.

"Bărbaţii ei preferaţi "...Cântecul este o combinaţie de sunet puţin mai agresiv cu tipul de melodie care se practica prin anii 40 - 50, combinaţie de standard şi de jazz în acelaşi timp, şi este o glumă, evident, este una din glumele acestui album.

"Acasă ", ( piesa ce dă titlul discului ), este o piesă specială ca manieră de tratare (saxofon, chitară, orchestraţie, o să vedeţi) iar subiectul a fost inspirat din discuţia mea cu un prieten foarte bun care este medic şi trăieşte acum în Germania . El a pus punctul pe l, a pus un diagnostic pe care eu nu !-am văzut, deşi era ceva evident, una din bolile mari ale noastre ale românilor, faptul că îi aşteptăm de zeci de ani pe americani să vină să rezolve ei problemele noastre . Şi de aici a plecat ideea acestui cântec ....
Şi această piesă este o piesă-portret . în acest album, sunt piese portret referitoare la persoanele respective, la o fată, nu are importanţă cine, şi sunt piese în care această persoană devine o persoană culturală, alcătuită din foarte multe alte persoane. Sigur că am plecat de la o persoană reală, dar până la urmă s-a ajuns la cineva care nu există decât în acest album, un fel de Sherlock Holmes sau Dracula, cineva care nu există decât în cărţi. Există nişte piese care situează acest personaj în context, eu mi-am luat în serios rolul de pictor muzical al acestui portret. Şi "Acasă"este una din piesele care situează personajul intr-un context: fata trăieşte, uite, într-o ţară în care bunicul aşteaptă pe americani, tata aşteaptă pe americani şi copilul nu vrea decât la Mc Donald's.

" Toţi suntem puţin nebuni "ne duce în contextul (ca să folosesc un termen folosit de politicieni) internaţional, de relaţionare, este un punct de vedere care îmi aparţine şi ascultătorii îmi vor împărtăşi sau nu ideea: eu văd lumea asta, în care trăim, ajunsă la o viteză absurdă...Nimeni nu mai intră în biblioteci, toată lumea dă buzna pe stadioane, stăm şi ne uităm la televizor, nu mai citim, devenim un fel de masă mare de consumatori, fără opinii, cuminţi şi fericiţi că ni se dau nişte bani şi că putem cumpăra maşina care e la modă, hainele care sunt la modă, putem asculta muzica cea mai la modă, şi nu mai avem nici un fel de idei . Din punctul meu de vedere este o stare foarte periculoasă şi este unul din motivele pentru care eu sunt duşmanul televiziunii, şi bineînţeles că televizorul este unul din personajele în care eu dau cu piciorul serios în acest disc, şi nu e singurul. Iar " Toţi suntem puţin nebuni "este exact piesa care aşează aceste lucruri într-un macro-context şi începe cu un lucru evident pentru toată lumea:" îţi vând ţigări şi-apoi ce crezi? Nu te lasă să fumezi !" Este un fel de simplificare a sistemului prin care eşti lăsat să produci bani doar pentru că trebuie să cumperi cu ei altceva, şi ei trebuie să circule repede din buzunarul tău în buzunarul altcuiva, tu nici nu apuci să-i vezi.

Urmează "Jurnal de război", care este situarea personajului în timp, în viitorul ipotetic. Să zicem că ne înţelegem, şi ce se întâmplă ? Trăim împreună, si în clipa aceea începe războiul: "Jurnal de război", ca şi cântecul de după el, "Ironic ", sunt două cântece care se referă, din puncte de vedere diferite, la traiul a doi oameni, bărbat şi femeie, care trăiesc împreună zi de zi . Şi în clipa aceea încep ostilităţile: că el sforăie, că ea nu ştie să gătească şi tot aşa, nu vreau să vă povestesc albumul. Aceste două cântece sunt situarea acestui personaj în " ce-ar fi dacă...?" Bun, hai să zicem că ne înţelegem si mergem mai departe. Ce o să se întâmple ? Păi, exact asta o să întâmple : tu o să vrei ceva, eu o să vreau altceva, şi aşa mai departe ....

Al 14-lea cântec, "50 % zâmbet, 50 % fum ", este revenirea la realitate şi descrie de fapt o întâlnire între aceste 2 personaje ipotetice, cel care cântă şi personajul despre care se cânta, într-un loc comun, într-un restaurant, într-un loc "de alimentaţie publică" unde ei au diverse păreri : vă invit să le ascultaţi direct, e mai interesant aşa....

Discul se încheie cu o piesă, care este o reverenţă fără echivoc către Joni Mitchell: doar chitară rece, voce, clarinet şi pian."Aglomeraţie" ne arată de ce nu se poate întâmpla nimic spectaculos, de ce este imposibil să mai existe prinţese şi prinţi, de ce este imposibil să mai existe poveşti frumoase : în loc de cărţi avem filme, iar filmele ţin locul poveştilor, şi imaginaţia ajunge zero în clipa aceea, oricât de bine ar fi făcut filmul. Suntem învăţaţi să mâncăm conserve în loc de hrană proaspătă, şi mă refer şi la muzică, toate discurile sunt nişte conserve. Iar dacă te gândeşti să faci o conservă, pleci de la început aşa cum am plecat şi eu la alcătuirea acestui disc: fac o conservă, nu ? Mă gândesc exact ca la o conservă : trebuie să o fierb, trebuie să-i pun conservant să nu se altereze, etc. Nu spun că nu e bună. E bună, e uşor de păstrat şi uşor de consumat, oricând, la orice oră din zi şi din noapte. Nu poţi la orice oră din zi şi din noapte să te duci să-l asculţi pe artistul preferat. Dar există şi dezavantajele conservei, şi cântecul "Aglomeraţie" este un fel de concluzie a acestui portret- conservă.

 

Sursa: Zone Records (mapa de presa) 29 nov 1996