Nimic nou pe frontul de est - prezentare
Alexandru Andries, Maria Ioana Mīntulescu, Alin Constantiu, George Baicea, Georg Torz, Carl Georg Leigh
sau prezentarea albumului "Nimic nou pe frontul de est", conform ideii nastrusnice a domnului Andrei Partos cu mici desene si comentarii la fiecare piesa.
Acest cāntec a fost compus (ca de fapt majoritatea pieselor care apar pe acest disc - cele care fac exceptie fiind: "Prea mult: prea putin", "Flacari negre, ascunse" si "Tot ce īti doresti") - īn avion, catre si dinspre S.U.A., unde am fost īn vizita la matusa mea, īn vacanta de iarna, la īnceputul anului 1993. Am plecat de la ideea "autoportretului", o tema "clasica" īn pictura, dar aproape neabordata - ca atare - īn muzica pe care o ascultam ... Din punctul meu (dublu) de vedere, ca "model" si "desenator", cred ca a iesit bine ... |
|
|
Piesa scrisa acum cātiva ani de zile (īn 1989) si lasata tot timpul la o parte din motive tehnice - respectiv nemultumiri proprii īn ceea ce priveste orchestratia. Īn sfārsit, acest cāntec - compus pentru o fata care era, la vremea respectiva, studenta la Medicina, si care acum īsi face meseria undeva, īn Europa - are haina muzicala pe care o merita. Nu este īnsa sigur ca va face cariera europeana, deosebindu-se clar prin asta de cea care a fost "sursa de inspiratie"! |
E bine sa o aflati de la mine: "Ea" e, de fapt, "El" si, mai precis, chiar Andrei Partos! "Doamna bruna din sonete" din cāntecul de fata (de loc shakespeare-ian, din contra!) mi-a prilejuit momente unice de īntālnire pe viu cu ascultatoare si ascultatori din toata tara la vremea emisiunilor "Vineri noaptea īn direct" - si uite asa, a mai aparut un cāntec! Īmi pare sincer rau de un singur lucru: din cauza īntārzierii pe piata, unele dintre personajele folosite sub propriul lor nume si-au schimbat, rapid si spectaculos, locul de munca!!! Asa ceva nu s-ar fi īntāmplat īnainte de ... E adevarat, nici discul asta n-ar fi aparut. |
|
|
Un cāntec de si despre tranzitie, īn care s-au amestecat experiente proprii, din diverse perioade de viata, totul fiind declansat de o stewardesa a companiei "U.S. Air" care vorbind cu mine (īn limba engleza, evident) si aflānd ca sunt din Romānia, m-a īntrebat socata: "Cum, la voi īn Romānia sunt scoli īn care puteti īnvata limba engleza?!" Desigur i-am raspuns prin contra-īntrebarea de rigoare: "Cum, īn America nu sunt scoli īn care sa puteti īnvata limba romāna?!" Am primit portie tripla de suc si īnghetata ... |
Pur si simplu un cāntec de dragoste: despre cāt de mult poate ea schimba unii oameni, despre cāt de putin īi atinge ea pe altii, despre complicatul joc (logic si ilogic, īn acelasi timp) al lucrurilor īn continua miscare ... Īnca nu sunt sigur daca eu sunt cel care priveste prin lentila microscopului, sau daca nu ma aflu cumva īntre lamele de sticla, asteptāndu-mi rāndul. |
|
|
Influente Jimi Hendrix evidente (solo chitara) si un ritm intrigant pentru o mini fabula despre raportul natural/sintetic al vietii noastre de toate zilele. Apar (ca, de fapt, īn mai multe cāntece de pe acest album) puncte - personaje - fixe: televizorul, ce zic ceilalti, casa - conserva ... Pentru amtorii de inedit: solo-ul de bas din finalul piesei a fost conceput de Mircea Marcovici īn 1988, pentru una dintre interventiile sale de pe discul "Despre distante". Īnsa, din cauza frigului din studioul Casei de discuri Electrecord, a fost imposibil ca Mircea sa-l cānte de la cap la coada, la vremea respectiva!!! Computerul a fost īnsa cuminte, a īnvatat partitura si a executat-o impecabil! |
Nu
poti bate sentimentul O traducere, īn raspar, a unui celebru slogan publicitar Coca-Cola - o gluma muzicala la adresa omului - cobai - conditionat atāt de usor de marile companii care decid, din umbra, unde, cānd si cum ... Eu īnca nu m-am decis daca acest cāntec poate fi considerat o reclama sau o antireclama pentru celebra bautura racoritoare - ce e sigur e ca ei nu au dat nici un ban pentru asta. |
|
|
Un titlu sub care se ascunde unul dintre cāntecele care au iesit (zic eu) foarte bine: trebuie sa multumesc pentru asta, īn primul rānd, domnului Alin Constantiu, care este responsabilul interventiilor saxofonice din piesa (cam asa s-ar exprima Florian Lungu, daca ar scrie el aceste rānduri - din fericire nu e cazul) si Mariei Ioana Mīntulescu, pentru armoniile vocale. O balada despre care Theodor "Freddy" Negrescu - maestrul de sunet care a mixat albumul - a spus: "o piesa care ar fi ajuns īn repertoriul lui Frank Sinatra, daca eram īn America si daca ...". Opresc aici citatul! |
O alta varianta de "autoportret", cu un excelent solo de chitara semnat George Baicea, o premiera, cel putin, pentru tara noastra: un angajat la directiei vamilor care lucreaza la Otopeni - unde ne-am si cunoscut, de fapt - si care-si face debutul pe disc prin solo-urile pe care le semneaza la piesele: "Nimeni ca ea", "Fara comentarii", "Am acest pasaport" si "Septembrie '92 (doar asa poti vota)", plus piesa despre care tocmai va povestesc. Va garantez ca o sa mai auziti de el!!! |
|
|
Poate cea mai ciudata piesa de pe album. Īn primul rānd, din cauza sonoritatii (combinatie de timbre naturale de clarinet, drāmba, percutii arabe), īn al doilea rānd, din cauza subiectului: punctul de pornire a fost povestea (partial) autentica a unei studente īn actorie a Universitatii Ecologice, combinata cu cāntecul "Runaway Train" / Soul Asylum si cu cāteva puncte de vedere personale - de aici rezultānd o naratiune īn (sper) buna traditie Dylan / Cohen / Simon. Un cāntec la care, evident subiectiv, tin foarte mult ... Ascultati-l de doua ori la rānd! |
Īn urma interesantelor experiente traite la diverse puncte de intrare sau de iesire din/īn diverse tari, pe propria piele, inclusiv asimilarea comentariilor cel putin necivilizate ale vamesilor cehi, slovaci, unguri si germani la adresa pasaportului romānesc pe care-l posed (īn mod legal, pentru ca sunt cetatean romān) m-am mobilizat īn mod creator si am compus acest cāntec, cu sonoritati Santana si final īn coada de peste. Oare de ce?! Din pacate, am īnteles ca foarte putini oameni politici sunt melomani - ceea ce garanteaza, automat, inutilitatea practica a cāntecului si asigura, pe de alta parte, succesul la public ... Repet: oare de ce?! |
|
|
T.N.T. / Secunda a doua Piesa favorita a producatorului (banuiesc ca motivul este explozia destul de reusita din ultima parte a cāntecului) si cea al carei text, alaturi de cel al piesei "Am acest pasaport", a fost mega-citat de Margarita Geica īn cronica facuta discului īn numarul 150 (888) din 29 iunie 1994 / "Cotidianul". De fapt, a treia varianta de "autoportret" de pe album, pornind de la un interviu dat de Bob Dylan, īn care acesta vorbeste despre partile bune si rele ale mediatizarii artistului, ca persoana fizica, eu adaugānd doua - trei tuse specifice teritoriului mioritic si total necunoscute de bardul american (ghinionul lui!!!) |
De fapt, un fel de "uvertura" pentru ultima piesa a albumului, orchestrata cu sonoritati clasice, pentru accentuarea contrastului. Īn nici un caz nu este ... "o nerostita dedicatie pentru urechile domnului Sava" ... asa cum am auzit ca s-ar fi exprimat cineva. Pur si simplu, "Tot ce īti doresti", versus "Septembrie '92 (doar asa poti vota)", ceea ce nu este lānga ceea ce este. Nimic neobisnuit, nu-i asa? |
|
|
Septembrie
'92
Ultimul cāntec de pe disc, un comentariu propriu la cele mai proaspete alegeri ale istoriei noastre post-decembriste: ce sa-i faci, chiar cred ca majoritarii care au votat cum au votat si acum se plāng si fac scandal, ar trebui īntāi sa se uite īn oglinda si sa nu mai dea vina pe altii (de obicei, īntr-o ordine aleatorie, Corneliu Coposu, Regele Mihai sau ungurii). Nicu Alifantis considera acest cāntec a fi de-a dreptul genial. Eu cred ca este doar o gluma reusita si, oricum, incomparabil mai putin nociva decāt ceea ce ni se īntāmpla, daca ne gāndim serios. Dar ne gāndim, oare, serios? Va las pe dumneavoastra sa raspundeti la aceasta īntrebare ... |
Sursa: Vox Pop Rock, Nr. 24/iulie 1994, prin amabilitatea Interioare.go.ro